02-5619955
[email protected]

טיול בג'רש בירדן, جرش – Jarash

טיול בג'רש בירדן, אחת ההפתעות הכי גדולות שמגלה המטייל הישראלי כשמגיע לירדן, מי היה מאמין שקיימת כזו עיר קסומה ומיוחדת

השם ג'רש = לגרוס, כנראה את החיטה ובעבר נקראה "אנטיוכיה על הכריזורואס" = אנטיוכיה של נחל הזהב יש מספר השערות לגבי מתי הוקמה העיר על החורבות מהתק' הניאוליתית ויש מספר השערות, מאלכסנדר מוקדון דרך בית סלווקוס לתלמאי השני (פילדלפוס) שהקים את עמאן. העיר נכבשה ע"י אלכסנדר ינאי מנהיג החשמונאים בשנת 101- בכיבוש הגלעד ולאחר מכן חזרה לידי רומא והופכת להיות חלק מברית עשרת הערים (הדקפוליס).
בשנת 129 ביקר במקום אדריאנוס והשאיר שער ניצחון מפואר והעיר ידעה תקופת פריחה ובניה! אדריאנוס ממשיך דרומה בדרך המלך ששופצה בשנת 116 ע"י הקיסר טריאנוס וחיברה בין דמשק לאילת (ויה נובה טריאנוס), במאות ב3-4 העיר נחלשה עם עליית הממלכה הפרסית הססנית והמסחר באזור נחלש. הנצרות מגיעה לעיר והעיר נודעת בזכות נס שמתרחש כל שנה החג האפיפניה, מי המזרקה שהייתה ליד הכנסיות הופכים ליין! במאה ה6 יוסטיניאנוס מקים כנסיות רבות ומבטל את פולחן ארטמיס בעיר, ובמקום נמצאו כ20 כנסיות מהתק' הביזנטית שבנויות מאבני המקדשים. עוד מימי ינאי היו יהודים בעיר ועדות לכך היא בית הכנסת על פסיפסיו המרשימים מהמאה ה5 שנמצא בנק' הגבוהה בעיר. עם הפלישה הפרסית ב614 והקרבות בעיר המקום ירד מגדולתו וב636 כבש הצבא המוסלמי כחץ בלב את האזור מהממלכות שהטישו את עצמם בקרבות קשים באזור, בתק' זו העיר שומרת ישוב עד שנחרבה ברעידת האדמה של 749 ומאז עמדה על תילה.
בשנת 1806 החוקר הגרמני אולריך גספר זִטְצֵן (Ulrich Jasper Seetzen) מגלה את העיר עומדת על תילה, הוא גם מראשוני חוקרי ים המלח ומגלי מצדה, למען עבודתו התאסלם ואסף חומר רב (מאובנים, צמחים ועוד..) בשנת 1878 הטורקים יישבו בחלק המזרחי של העיר את הצ'רקסים שהקימו את בסיס הכפר העכשווי.

ג'רש היא האתר השני בחשיבותו בירדן אחרי פטרה והכי יפה בין השתמרות הערים הרומיות במזה"ת הסיור בג'רש הוא חוויה אסטטית לכל אוהבי האדריכלות הרומית

טיול בג'רש בירדן עמודים במקדש הגדול
טיול בג'רש בירדן שער אדריאנוס

 

מה נראה בטיול בג'רש

עיר רומית קלאסית שנשארה במצב השתמרות מעולה ומשום כך ישנה אפשרות נדירה ללמוד על כל הערים הרומיות המוכרות לנו מהסביבה (כולל המדינת ישראל כמובן) שנבנו במתכונת דומה מאוד. נכנס מהשער המפואר שבנה אדריאנוס ונעבור דרך ההיפודרום הענק, 261X76 מ' וננסה לדמיין את מרוצי הסוסים שהיו פה בימי קדם, נכנס לכיכר הסגלגלה דרך השער הדרומי ונתרשם מכיכר רומית משוכללת ובה יותר מ50 עמודים שהשתמרו היטב וצורתה יוצרת אשלייה אופטית לבאים, דרך מקדש זיאוס נכנס לתיאטרון הדרומי שעומד כמעט בשלמותו ובימים הטובים ישבו בו כ5,000 איש, נעמוד או נטפס על גבעת בית הכנסת, המקום הגבוה בעיר ונשמע על פסייפס בני נח ושלל הממצאים מהאתר ונגלוש למקדש החשוב ביותר בעיר, מקדש ארטמיס. מקדש לאלת הירח והציד הבנוי בצורה מרשימה להפליא, ממנו נשקפת תמונת העיר השלמה והוא נראה מכל מקום בעיר. נרד לכיוון כנסיית מוליך המים ודרך התהלוכות אל הקרדו שנצעד עליו כמו בימי קדם דרך הנימפאון שעומד כמעט בשלמותו, מפגש הרחובות (טטרפילון) קלאסי ועוד..
הביקור באתר משאיר רושם עז על המטייל ובגלל שלמות המבנים אפשר להבין ביתר קלות את האתרים האחרים בהם נבקר ולא השתמרו כך.

רוצים לצאת לטיול בירדן? כנסו לקישור וצפו במגוון טיול לירדן

צור קשר
close slider

    חזרו אלי בקשר ל

    רוצה לקבל מאיתנו עדכונים?

    רוצים לבקר בפטרה?

    עם נסיון של יותר מ15 שנה בארגון טיולים בירדן יש לנו את כל הידע הדרוש כדי להבטיח לכם טיול מאורגן, בטוח, ללא הפתעות שמגלים בשטח ועם צוות מדהים ומחוייב! פשוט תשאירו לנו פרטים ונחזור אליכם לספר לכם עוד...

      רוצה לקבל מאיתנו עדכונים?

      דילוג לתוכן